polermaskin med lumptrissa
-
polermaskin med lumptrissa
Gick å fynda en hemmabyggd polermaskin med lumptrissa för en billig peng. Åkte genast till järnaffären och köpte ett block med schmidts polermedel och provpolerade min fulaste blåslampa
- Bilagor
-
- taskig kvalitet på bilden. men den ger ju en hint om slutresultatet
- helputsad primus 615.JPG (143.18 KiB) Visad 10480 gånger
-
- första resultatet efter ett par minuter
- halvputsad primus 615.JPG (132.42 KiB) Visad 10480 gånger
-
- oputsad primus 615.JPG (140.71 KiB) Visad 10480 gånger
-
- polermaskin.JPG (143.49 KiB) Visad 10480 gånger
-
Re: polermaskin med lumptrissa
Bilderna kom tyvär i felvänd ordning =(
- stepside55
- Webbplatsadministratör
Det var ju smidigt, ska de snurra snabbt eller långsamt (lumptrissan) ?
mvh
Joakim
mvh
Joakim
Hej Joakim
Har för mej att polermaskiner varvar c;a 2400-2500
Mazen
Har för mej att polermaskiner varvar c;a 2400-2500
Mazen
-
Stämmer nog rätt bra. Läste på www.polerverkstan.se att perferihastigheten på lumptrissan ska ligga på 25/ms(fanns även gott om polertips där).
Upptäckte att det gäller att hålla ordentligt i prylarna man polerar pga att skivan lätt hugger och varvid prylen man polerar far i golvet med bucklor som följd. Kommer även att införskaffa en glänsskiva och ett block med glänsvax
Upptäckte att det gäller att hålla ordentligt i prylarna man polerar pga att skivan lätt hugger och varvid prylen man polerar far i golvet med bucklor som följd. Kommer även att införskaffa en glänsskiva och ett block med glänsvax
Ja, fy tusan vad lätt det hugger om man är lite oförsiktig. Och det blir extra vådligt eftersom man faktiskt ska lägga bra press på grejerna.
Det är både ett arbetsamt och smutsigt jobb, men blankt blir det!
Passa bara så att du inte avverkar för mycket. Gravyren lider rätt illa om man pressar på för mycket med lumptrissan även med finaste polervaxet.
Den gamla taxin... halvvild gissning, men är det en Ford -64:a? Kanske en Galaxie sedan?
/Christer
Det är både ett arbetsamt och smutsigt jobb, men blankt blir det!
Passa bara så att du inte avverkar för mycket. Gravyren lider rätt illa om man pressar på för mycket med lumptrissan även med finaste polervaxet.
Den gamla taxin... halvvild gissning, men är det en Ford -64:a? Kanske en Galaxie sedan?
/Christer
-
Stämmer fint. Har änvänts som rekvisita till filminspelningar i hollywood innan den kom till sverige 2001.
Appropå trycket vid metallpolering så använder jag mig av samma princip som jag kör med när jag polerar bilar dvs att jag börjar med ett högre tryck där det är som sämst och sedan lättar på det efter hand. Har märkt att det krävs en del övning innan man får in kännslan för hur man ska göra, Kan ju va bra att öva på nått ojekt som man inte är jätte rädd om
Appropå trycket vid metallpolering så använder jag mig av samma princip som jag kör med när jag polerar bilar dvs att jag börjar med ett högre tryck där det är som sämst och sedan lättar på det efter hand. Har märkt att det krävs en del övning innan man får in kännslan för hur man ska göra, Kan ju va bra att öva på nått ojekt som man inte är jätte rädd om
"Appropå trycket vid metallpolering så använder jag mig av samma princip som jag kör med när jag polerar bilar dvs att jag börjar med ett högre tryck där det är som sämst och sedan lättar på det efter hand. Har märkt att det krävs en del övning innan man får in kännslan för hur man ska göra, Kan ju va bra att öva på nått ojekt som man inte är jätte rädd om "[/quote]
Jag brukar koka mässing i Citronsyra men aldrig förnicklat för förnicklingen försvinner. Sparar mycket polering då det mesta av oxideringen försvinner
Jag brukar koka mässing i Citronsyra men aldrig förnicklat för förnicklingen försvinner. Sparar mycket polering då det mesta av oxideringen försvinner