Tändkulans dag i lysekil lör 14 aug
-
Tändkulans dag i lysekil lör 14 aug
Skulle vilja tipsa om en mycket trevlig träff för er som befinner er på västkusten och gillar motorer som i många fall förvärms med blåslampor. Plats: Lysekil,norrahamnen Tid: lördag 14 aug kl 10.00-17.00
Re: Tändkulans dag i lysekil lör 14 aug
Kul!taxidriver skrev:Skulle vilja tipsa om en mycket trevlig träff för er som befinner er på västkusten och gillar motorer som i många fall förvärms med blåslampor. Plats: Lysekil,norrahamnen Tid: lördag 14 aug kl 10.00-17.00
108 km har jag dit...
Hm... skall fundera på det, skulle säkert vart skoj o se....
SL!
Jukka
- stepside55
- Webbplatsadministratör
Bra tips, fick mig genast att kontrollera när jag ska åka på Motorns dag i Målilla, bara för att konstaera att jag var en vecka för sent ute
Finns det några fler liknande evenemang?
mvh
Joakim

Finns det några fler liknande evenemang?
mvh
Joakim
- daniel granath
Vi har Vännäs motormuseums dag den 22/8-10 Kanske lång att åka men ett tips.
Jag var i målilla och det var väldigt bra men bara synd att många värmde motorerna med gasol och det är ju fusk....
Danne
Jag var i målilla och det var väldigt bra men bara synd att många värmde motorerna med gasol och det är ju fusk....
Danne
snʇɐʇs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐ1ʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Japp!
Gasol är fusk.
Jag använder ofta en Optimusblåslampa när jag startar min båtmotor, men jag måste tyvärr erkänna att i verkligheten blir det oftast gasolbrännaren som får jobba...
Fast det är ju faktiskt mest praktiskt, och man vill ju snabbt ut och hala in makrillarna.
Det är dock skillnad på praktiskt förfarande och nostalgiskt dito.
När det är show så tror fan att det är blåslampan som gäller.
Det är därför man blir så förvånad när gubbarna kör med gasol på träffarna. Då är det ju faktiskt inte allvar utan enbart show!!
Gasol är fusk.
Jag använder ofta en Optimusblåslampa när jag startar min båtmotor, men jag måste tyvärr erkänna att i verkligheten blir det oftast gasolbrännaren som får jobba...

Fast det är ju faktiskt mest praktiskt, och man vill ju snabbt ut och hala in makrillarna.

Det är dock skillnad på praktiskt förfarande och nostalgiskt dito.
När det är show så tror fan att det är blåslampan som gäller.
Det är därför man blir så förvånad när gubbarna kör med gasol på träffarna. Då är det ju faktiskt inte allvar utan enbart show!!
- daniel granath
Själv kör jag sivert blåslampa med snabb start och säfflen hoppar igång inom fem minuter då känns gasol fökastigt mer bråttom än så då får man köra modern diesel och låta oss fanatiker köra båt på riktigt! 

snʇɐʇs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐ1ʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
.
Jag åker dit o kikar en sväng imorgon....
Nån mer som skall dit?
Tar med kamera!
SL!
Jukka
Jag åker dit o kikar en sväng imorgon....
Nån mer som skall dit?
Tar med kamera!
SL!
Jukka
Jag brukar alltid åka upp till Lysekil denna helgen, men numera krockar tändkulans dag med våran lokala "traktordag", så jag har faktiskt hållit mig på ön för en gångs skull.
Man måste gynna lokala evenemang, och det är många tändkulor här också.
Jag lyckades dessutom fynda en Radius No.46 för bara en tjuga, så det känns som om jag valde rätt evenemang att lägga dagen på.
Jukka, jag antar att du tog en sväng med Harry när du ändå var där, och vädret nu var så fint?
Man måste gynna lokala evenemang, och det är många tändkulor här också.
Jag lyckades dessutom fynda en Radius No.46 för bara en tjuga, så det känns som om jag valde rätt evenemang att lägga dagen på.

Jukka, jag antar att du tog en sväng med Harry när du ändå var där, och vädret nu var så fint?
-
Helt perfekt dag. Avgasröken låg tjock som det ska på en motorträff..Tråkigt nog så använde dom flesta gasol att värma med.
Anser personligen att det är mycke smidigare att använda en liten blåslampa, jämfört att släpa med sig en stor klumpig gasoltub
Anser personligen att det är mycke smidigare att använda en liten blåslampa, jämfört att släpa med sig en stor klumpig gasoltub