veteranmoppeägare oxo...

Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör

veteranmoppeägare oxo...

Inlägg av jukka_t »

.

Blev för några år sedan återfallsmopedist, sålde en båt som låg o skräpa och fick ihop några tusenlappar, kollade på
blocket och snubbla på en annons med en Compact, tänkte "fan va coolt" och åkte o köpte den, genom att köra till
närmaste granne smittade jag först honnom, sedan smittade jag en granne till, vi var ute o körde på gångbanor
och hade himla skoj...

Sen så snubbla jag på en Crescent F50 till en överkommlig slant och då blev det byte..

F50in var 3växlad men otroligt slö, gjorde rent o putsa på bitarna men den var
fortfarande långsam, det hela blev värre när jag en dag körde i en uppförsbacken och det
stod ett gäng 15 åringar med plastraketer o skrattade åt mig när moppen inte orkade upp för backen...

Köpte in ett viktkompenseringskit, 60cc "tysk-kopia" cyl/kolv, en 17mm kyrkportare och lite stabilare utblås, sen klarade
jag backen med treans växel :)

När jag köpte F50in var den penselmålad blå, lämnade in delarna till en billackerare som lackade delarna i
Dodge prowler orange som enligt experterna är det närmaste man kan komma orginal oranga färgen
som var standard på F50 GLX 1978.

Förra våren lossnade växelföraren och för att få tillbaka den måste man klyva motorn, tänkte lämna in den till
nån kunnig som kunde fixa det och samtidigt se över lager och packboxar....

såhär ser den ut:

Bild

Sadeln lämnade jag in på omklädning, blev hyffsat likt orginal...

Fälgarna skulle behöva ny lack och skulle behöva byta ut framoket från den groteskt stora MC oket till nått som
liknade orginal...

SL!
Jukka
taxidriver

Re: veteranmoppeägare oxo...

Inlägg av taxidriver »

Ska ju vara en veteranmopeds auktion på söndag i trollhättan, så en annan kanske oxå blir vid nån gammel moppe
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör

Inlägg av jukka_t »

taxidriver skrev:Ska ju vara en veteranmopeds auktion på söndag i trollhättan, så en annan kanske oxå blir vid nån gammel moppe
Blåslampssamligen där är ganska imponerande oxo...

SL!
Jukka
Micke South

Inlägg av Micke South »

Mopeder är riktigt kul. När det begav sig så körde jag en Mustang Mamba, orange. För ett par år sedan fick jag ett ryck och köpte mig en fin Mamba ifen( lilla svarta på bilden) Sedan slog det slint i skallen och det blev fler.2 Cobror och en Cross-b ( numera såld) Har 3 st kvar och leker med på sommrarna. Utmärkt fortskaffningsmedel till kollonistugan :)
Mustang  Mini.jpg
Mustang Mini.jpg (213.75 KiB) Visad 6424 gånger
Användarens profilbild
jukka_t
Webbplatsadministratör

Inlägg av jukka_t »

Micke South skrev:Mopeder är riktigt kul. När det begav sig så körde jag en Mustang Mamba, orange. För ett par år sedan fick jag ett ryck och köpte mig en fin Mamba ifen( lilla svarta på bilden) Sedan slog det slint i skallen och det blev fler.2 Cobror och en Cross-b ( numera såld) Har 3 st kvar och leker med på sommrarna. Utmärkt fortskaffningsmedel till kollonistugan :)
Mustang Mini.jpg
Ser ut o vara i bra skick allihopju...

Nä, det är roligt med moppe, får få iordning min tills nästa vår...

SL!
Jukka
Skriv svar