Murphys (fotogen) Lag...

Användarens profilbild
tomas

Murphys (fotogen) Lag...

Inlägg av tomas »

Tror de flesta känner till Murphys lag.
Känns så ibland, faktist mer ofta ju mer man håller på med dessa fotogenprylar. Vad jag menar är att jag tycker mig få allt mer kunskap eftersom (egna erfarenheter och av allt som berättas här på forumet) men ändå känns det som att det jävlas allt mer också!?! Kanske något ni känner igen??

Brukar tänka på mina två första renoveringar då det jävlas som mest. En radius 119 (som var i bedrövligt skick) och en primus 991 dessa två första renoveringar lyckades jag med direkt utan missöden trots mycket bristfällig kunskap jämfört med vad jag vet idag... :?

Så igår som exempel, då jag skulle tända upp min innemyslampa en optimus 200p med matt glas som har gått som en klocka åtskilliga liter (upptäckte förra helgen att det var dax att sota förgasaren, sagt och gjort så var det fixat, i den vevan råkade jag knäcka nålen, så det va bara på med en ny).
Vid uppstarten i går osade den värre än en gammal kall traktor! Isär tagning och snabb koll så allt var fast skruvat och sen nystart, samma skorstens os ??? allt som är gjort är en rengjord förgasare och en ny nål monterad. Jag fattar ingenting?

Nåväl blev less på optimusen och tog fram min pålitliga 991:a satte dit de matta glaset och som tur var märkte inte lampan att det gjordes, för den fortsätter gå som en gud :D :D

/T
Användarens profilbild
stepside55
Webbplatsadministratör

Re: Murphys (fotogen) Lag...

Inlägg av stepside55 »

Jo visst är det märkligt ibland. Det är som om de hade ett eget liv.
mvh
Joakim
Ljusbringaren

Inlägg av Ljusbringaren »

Hej!

Ja ibland vet man ju knapp vad som är felet. Men ibland lyckas man ju direkt :) som ikväll då den relativt nyinskaffade Radius 102 lyktan fungerar perfekt.

Bild

Bild

Provade även monsterköket Optimus 510 vilket också var vänligt inställt denna kväll

Bild

Har dock en gammal Primus 911 som trilskas (undrar om inte avhopparna gjorde bättre lyktor ändå)

Trevlig helg önskar / Ljusbringaren
taxidriver

Inlägg av taxidriver »

Ja trilskande apparater e ju en del av hobbyn, bara det ligger på en lagom nivå...När det jäklas allt för mycke brukar jag ställa undan det ett tag och av nån konstig anledning så hittar man felet på en gång när man går igenom det en andra eller tredje gång

Har en optimus 200 som var den första lampan jag vann på tradera förra våren. Den har varit en riktig antikrist :evil: och gjort mig mycke negativt inställd till optimus över huvetaget... Men i dag ÄNTLIGEN så vann jag över fanskapet med hjälp av delar som hängde med en "skrotlåda" och när den hadde lyst felfritt i lite över en timme utan glödande krökar eller de minsta fotogen os så började jag faktiskt tycka om den lite grann för det är ju trotts allt en fin liten lykta som går relativt tyst...hoppas bara att det förtsätter :roll:
Användarens profilbild
tomas

Inlägg av tomas »

jo, jag håller fullständigt med att det är en del av hobbyn med detta felsökande.
Jag brukar också ställa bort eländet, men redan efter en-två dagar är jag där och petar igen, har nog lite svårt att låta lampan vinna när jag varit så omvårdnadsam med den :D
200:an lyser nu igen, den behövde "bara" lite krökjustering (undrar varför eftersom den tidigare gått så bra??), men det är ju bara bra att få lite övning kanske, så man inte blir ringrostig ;)

/T
Ljusbringaren

Inlägg av Ljusbringaren »

Hej!

Efter en total renovering vad gäller packningar och en del rengöring av tank och förgasare så vaknade min trilskande Primus 911 lykta efter sin långa dvala. Nu är den helt tät och brinner fint.

Bild

Ljuset blev lite bättre efter lite rensnålande.

Mvh / Ljusbringaren
Användarens profilbild
Marninger

Inlägg av Marninger »

Ljusbringaren skrev:Hej!

Efter en total renovering vad gäller packningar och en del rengöring av tank och förgasare så vaknade min trilskande Primus 911 lykta efter sin långa dvala. Nu är den helt tät och brinner fint.

Har också fått renovera min 911 . . . fast den går på bensin

911.JPG
911.JPG (90.28 KiB) Visad 7788 gånger
:lol:
Skriv svar